DE CATILINAE CONIURATIONE
NAM VIRTUS CLARA AETERNAQUE HABETUR. (...) SED MULTI MORTALES, DEDITI VENTRI ATQUE SOMNO, INDOCTI INCULTIQUE VITAM SICUTI PEREGRINANTES TRANSIERE.

domingo, 20 de julio de 2008

Iesso: Mercat romà '08


Cada any es celebra a Guissona (Iesso --"aigua" en iber?--) durant la segona setmana de juliol un mercat romà d'allò més curiós. En efecte, la meva sorpresa començà --innocent de mi!--quan a les paradetes del mercat romà es venia gairebé de tot: menjar, ceràmica, quadres, cervesa local, joguets etc. Tanmateix, vaig trobar molt a faltar articles relacionats amb la cultura romana, perquè em vaig quedar amb el neguit d'omplir-ne el cotxe i tornar carregat cap a casa. No ha pogut ser! I crec que és una de les coses que cal que milloren.

Pel que fa als espectacles, aquests eres d'allò més peculiars, perquè podies veure castells i castellers (catalans) vestits de romans fent temps, legionaris amb barba o fumant, o amb escuts de diverses èpoques i agitant el pilum com si foren membres d'una tribu africana, i tot això mentre cridaven alguna cosa ininteligible, segurament les laringals. Cèsar anava al capdamunt d'una biga romana i s'havia de trobar amb la Cleòpatra a la plaça major. Quin espectacle més, més..., insòlit. Cleòpatra anava amb una llitera menada per cuatre i forcuts homes de color. Fins ací tot correcte. Però què feien els dolçainers precedint la comitiva? i els camesllargues caminant al damunt dels pals? o unes ballarines de la "danza del vientre"? O aquestes mateixes ballarines ballant amb els legionaris mentre el seu cap rebia la clau de la ciutat? I després els legionaris es passejaven per la ciutat, naturalment de taberna en taberna. I una espècie de seguici --encara no vist fins aleshores-- de dones de la Cleòpatra cantava --em pregunto encara què-- pels carrers de la ciutat. La veritat és que em recordava més un comiat de soltera que altra cosa.

I ara un poc de culturilla: El museu és petit i no té gaire cosa, però val la pena visitar-lo perquè a més la visita inclou una guia per les excavacions que estan fent a Guissona. Vaig quedar molt satisfet de la visita i de la vista in situ dels treballs arqueològics que estan fent. A més l'explicació és molt adient i molt didàctica.

En resum, el mercat romà a Guissona sembla més unes festes de poble on tot el món es vesteix de romà que altra cosa, però voluntat i entusiasme hi ha moltíssim. Tot plegat fa molta festa, ja ho crec -- i a Guissona de festa en saben molt--. Tal volta, haurien de tenir alguna disciplina cultural un poc més estricta, perquè això de ben segur no repercutirà negativament en la festa. Encara més, ajudarà i molt per tal que captar més turistes.
Pd: podeu veure les imatges a la meva galeria

3 comentarios:

Nuesa Literària dijo...

MOlt interessant. M'ho apunto com a futura visita.
Salutacions!

Anónimo dijo...

Crec que en espectacle "insolit" t'has quedat curt...xDD

Golfus latinus dijo...

ATENCIÓ: SÍ QUE HI HAVIA XANCUTS A ROMA. HA SIGUT UNA SORPRESA PER LA MEVA PART, PERÒ RECTIFICAR ÉS DE SAVIS.